Optiek Verhoeven

Social media en je ogen

Terug naar overzicht/Blog

Social media en je ogen

Nog voor je uit bed bent al kijken wat je gemist hebt op de nieuwsapps. Even Instagram checken tijdens het wachten op de bus, via #watetenwevanavond wat inspiratie opdoen. Whatsappje lezen en doorklikken op die leuke link. Voor je het weet zit je zo een uur naar je telefoon te staren. Social Media nemen steeds meer tijd in beslag en onze ogen maken overuren!

De cijfers
Volgens een recent onderzoek van het CBS is 29% van de jongvolwassenen 3 tot 5 uur per dag bezig met Facebook, Instagram, Snapchat en ga zo maar door. In 2015 was dat nog maar 17%! Bijziendheid (Myopie) komt steeds vaker voor.  En digitale oogstress is in opkomst, het continu overschakelen tussen dichtbij en veraf is behoorlijk stressvol. Het kijken op schermen zoveel mogelijk beperken is de oplossing. Maar dat is niet gemakkelijk is dit digitale tijdperk.  

Social media
Wat gebeurt er eigenlijk met je ogen als je zo veel op Social Media of gewoon schermen zit? Door het staren naar steeds hetzelfde punt, knipperen we veel minder met onze ogen. De ogen raken vermoeid en kunnen zelfs gaan branden of tranen. Of je krijgt juist last van droge ogen. Hoofdpijn en migraine kunnen uiteindelijk ontstaan. Als je ’s avonds laat nog op je telefoon kijkt, zorgt dat er voor dat je hersenen moelijker in slaap komen. Het blauwe licht is schadelijk voor je ogen. Vooral bij kinderen is Myopie (bijziendheid)  in opkomst. Bij twintigers heeft 1 op de 2 een bril nodig voor bijziendheid, tegenover 1 op 3 bij veertigers.  Bijziendheid ontstaat doordat we onze ogen laten wennen aan dichtbij kijken, de oogbol krijgt een andere vorm. De min-sterktes lopen steeds hoger op. Zorgwekkend, want dat kan op latere leeftijd andere oogziektes tot gevolg hebben.

Wat kun je doen?
Leg die telefoon weg. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hierbij wat tips. Zet je alarm op een paar uur later, pas dan mag je weer kijken. Zorg ervoor dat je van geen enkele app push-berichten ontvangt. Of zet een tijdje gewoon je hele internet uit. Laat andere mensen weten dat ze niet binnen 5 minuten een antwoord van je hoeven te verwachten, dat geeft jou ook weer minder druk. Ga wandelen zonder telefoon. Of doe aan (buiten)sport. Je ogen zijn dan vaker gefocust op veraf en sporten is niet alleen voor je ogen goed. En pak ‘s avonds vaker een boek of krant. Misschien kun je van het minderen met je telefoon een spelletje maken. Probeer elke dag weer minder te kijken en verbeter je highscores. Vaak werkt dat best motiverend!

Blauw Filter
Mocht je nou toch wel heel afhankelijk zijn van de schermen, dan is een computerbril helemaal niet zo’n slecht idee. Deze zorgt voor ondersteuning tijdens het kijken naar de schermen waar jij het meest gebruik van maakt. De bril is namelijk op jouw sterktes en kijkafstand afgesteld. Natuurlijk met een blauwfilter, deze coating houdt het schadelijke blauwe licht tegen. Zien wat een bril voor jou kan doen? Maak een afspraak met één van onze opticiens.